torsdag 16. april 2009

William Morris







Jeg er glad i mønster og liker godt William Morris. Jeg tror det er de organiske formene som appellerer til meg og Josef Frank må jo ha brukt Morris som inspirasjonskilde!
Med den industrielle revolusjonen kom bokdesign og grafikk i fokus og med dette vokste Arts and Crafts- bevegelsen fram. Den største pådriveren var William Morris og han fikk kunstnere, designerne og håndverkere til å ta større del i utviklingen av produkter. William Morris fikk bygget et hus, "The Red House", hvor han valgte ut alt fra møbler til listverk. I dag finner man Moriss´mønstre på blant annet drikkeflasker og hageredskap. God design holder og virker alltid friskt og det er lett å se at dagens designere forsatt blir inspirert av mønstrene.

3 kommentarer:

Perlerad sa...

Hei!
Håper påsken var bra :)
Jeg setter av tid til å tråle loppemarkeder neste helg. Det blir stas!

Ninas Drops sa...

Oi...
Jeg må le litt her jeg sitter jeg..
Tenk å leve i den tida da herren ventet varm mat og rugboller..hihi...
Ser jo at enkelte menn lengter etter denne perioden...og jeg kan skjønne dette helt klart...*ah...sukk*..den som fikk ferdig middag...

Nei du jeg får nok lage fiskeboller i dag jeg...for det vil min herre ha..thi-hi...og da får han det selvfølgelig...men det er jo fordi jeg selv også vil ha da selvfølgelig...

Klem fra Drops=)

Minmill sa...

Se det ja, da lærte jeg noe nytt i dag. Artig innlegg!!!