lørdag 25. februar 2012

Palmesus og dus?




Palmeolje er en type vegetabilsk olje som utvinnes av frukten av oljepalmen. Palmeolje er av de få vegetabilske oljene som har en relativt stor andel mettet fett og er ikke så bra for oss.  Den har et høyt innhold av transfett. Den er billig og blir ofte kamuflert i matvarer under betegnelsen "vegetabilsk fett". Dyrkingen av palmer til utvinning av palmeolje er et stort problem verden fordi den fører til avskoging av regnskog og frigjøring av karbon fra jorda. Dette er mest utbredt i Malaysia og Indonesia hvor urbefolkning og dyreliv mister livsgrunnlaget sitt. Regnskogfondet har startet en underskriftkampanje for å få mat uten palmeolje. Skriv under du også! Etter jeg ble obs på dette har jeg lest innholdsfortegnelsen på alle varer jeg kjøper og jeg har registrert at bruken er ganske utbredt, noe som gjør at jeg må kjøpe andre varer. Litt slitsomt, men jeg liker å vite hva vi putter i munnen og prøver å være en bevisst forbruker. Mye matprat her for tiden, men det er noe jeg er opptatt av så da så ;)

1 kommentar:

Unknown sa...

Sourceyou could look here Get More Infoanchor see herevisit the site